…Za uczciwego polityka uważam tylko takiego, który w swojej publicznej działalności przyznaje się do popełnionych błędów, koryguje swoje tezy w miarę narastania wiadomości i doświadczenia zaczerpniętego z rzeczywistości. Józef Mackiewicz. Prawda w oczy nie kole, 2002
Pastarojo meto kelių žiniasklaidos priemonių publikacijose Konstitucinis Teismas buvo įvardintas kaip Lietuvos valstybingumo kenkėjas. Į tai sureagavęs vienas Žurnalistų sąjungos narys pateikė užklausą Konstituciniam Teismui ar tai nėra nepagrįstas valstybinės institucijos šmeižtas. Į užklausą buvo gautas LR Konstitucinio Teismo pirmininko patarėjos viešiesiems ryšiams Giedrės Maksimaitytės (toliau – KT patarėja) atsakymas. Atsakymo autorė, be kita ko, paaiškino, kad Konstitucijai priešingų įstatymų Konstitucinis Teismas dažnai nesiima vertinti, jeigu dėl to kreipiasi privatūs asmenys, nors ir vadovaudamiesi įstatymu nustatyta individualaus konstitucinio skundo pateikimo tvarka. KT patarėja nurodė, kad Konstitucinio Teismo teisėjai dažnai savo nuožiūra formuoja individualių konstitucinių skundų priimtinumo praktiką. Atsakyme rašoma, kad ,,nežinybingais Konstituciniam Teismui dažnai pripažįstami, be kita ko, tokie individualūs konstituciniai skundai, kuriuose keliami teisės taikymo klausimai”. Kyla pagrįstas klausimas: ar netaikomas įstatymas ar kitas teisės aktas gali sukelti kokias nors teisines pasekmes ir tapti atitikties Konstitucijai patikrinimo objektu? Sunku suprasti, kokia galėtų būti prasmė teikti Konstituciniam Teismui individualų konstitucinį skundą dėl to teisės akto, kuris nėra taikomas? Juk tokiu (netaikomu) įstatymu ar kitu teisės aktu nėra pažeidžiami kieno nors interesai, todėl toks įstatymas pagal nustatytąją tvarką net ir nėra teiktinas vertinti.
Czytaj więcej: Kodėl valstybė moka atlyginimus už tyčiojimąsi iš jos?
Gal ne visi prisimena, kad 1998 m. birželio 30 d. įstatymu Nr.VIII-823 KGB (VSK) buvo pripažinta nusikalstama organizacija. Buvusiems VSK kadriniams darbuotojams buvo uždrausta 10 metų dirbti valstybės pareigūnais arba tarnautojais valstybės valdžios ir valdymo, savivaldos, krašto apsaugos institucijose, Valstybės saugumo departamente, policijoje, prokuratūroje, teismuose, diplomatinėje tarnyboje, muitinėje, Valstybės kontrolėje ir kitose kontrolę ir priežiūrą vykdančiose valstybės institucijose, advokatais ir notarais, bankuose ir kitose kredito įstaigose, strateginiuose ūkio objektuose, saugos tarnybose (struktūrose), kitose tarnybose (struktūrose), teikiančiose detektyvų paslaugas, ryšių sistemoje, švietimo įstaigose pedagogais, auklėtojais ir šių įstaigų vadovais, taip pat neleista dirbti darbo (eiti pareigų), susijusio su ginklo turėjimu.
To meto duomenimis iš menamo 118 tūkstančių VSK darbuotojų skaičiaus 1589 prisipažino apie savo bendradarbiavimą. Prisipažinusieji KGB bendradarbiai nežinia nuo ko buvo įslaptinti.
Czytaj więcej: Kurios valstybės interesams atstovauta, įslaptinant KGB (VSK) bendradarbius
Valstybės viešojo sektoriaus paskirtis ne tik skirstyti ir naudoti viešuosius išteklius (privataus valstybės sektoriaus suneštas biudžetines lėšas), bet ir tvarkyti bendruosius Tautos reikalus. Teismų kaip viešojo valstybės sisteminio sektoriaus funkcinė paskirtis – spręsti ginčus tarp įvairių valstybės subjektų, vadovaujantis teisingumo ir teisėtumo kriterijais.
LR Konstitucinio teismo teisėjams mokamos algos už tai, kad jie prižiūrėtų ar svarbiausios valstybės institucijos (Seimas, Prezidentas, Vyriausybė), priimdamos savo aktus, laikosi Tautos valia priimto pagrindinio įstatymo – Konstitucijos. Dėl to pagal funkcinę kompetenciją Konstitucinis teismas nėra tikroji teisminė institucija, nes Konstitucija nėra savo interesus ginantis subjektas.
Sunku suprasti, kodėl teismų aktai, kurie skaitlingiausi ir tiesiogiai veikia fizinių asmenų interesus bei atitinkamai keičia juridinių asmenų turtinę ar režiminę padėtį, nepateko į konstitucingumo kontrolę, rengiant 1992 metų Konstituciją. Siekiant Konstitucijos vientisumo, kai buvo nustatoma, jog negalioja joks aktas priešingas Konstitucijai, teismo aktų palikimas be atitikties Konstitucijai kontrolės buvo akivaizdi konstitucinio reguliavimo klaida.
Daugelyje savo publikacijų teikiau atskirų galiojančios LR Konstitucijos nuostatų loginius prieštaringumus. Ne kartą pateikiau mūsų, pilietinės visuomenės šalininkų, parengtos naujos LR Konstitucijos projekto normų pavyzdžius, kurių formuluotės eliminuoja dalies esamos Konstitucijos nuostatų ydas. Tačiau daugeliui „klanininkų“ atrodo, jog geriau toks absurdas, kai visuomenei pavojingu laikomas asmuo – kalinys yra Tautos atstovas, negu racionali konstitucinė reforma.
Czytaj więcej: Gal Vytauto Gapšio teisinė situacija atvers akis bijantiems konstitucinės reformos?
Kalbant apie šalies ateitį, daug kas neviltingai žvelgia į tautos išlikimo perspektyvą. Jeigu 2024 metai netaps lūžio metais, mes jau istorijos paraštėse, - samprotauja dažnas tautietis. Jeigu teisėjai visiškai skirtingai taiko įstatymus ir bijoma pasakyti, jog tai ne kažkurio teisėjo suklydimas, o padarytas nusikaltimas, tai nėra apie ką kalbėti, - privačiuose pokalbiuose pasvarsto ne vienas.
Nepaisant besikartojančių paradoksų, pažvelkime į tikrovę truputį atidžiau.
LR Konstitucijos 109 straipsnio 2 dalyje teigiama taip: ,,Teisėjas ir teismai, vykdydami teisingumą, yra nepriklausomi.” Kad būtų aiškiau, panagrinėkime teisėjo, kuris yra teismo ,,gyvastis”, nepriklausomumo sąlygas.
Odwiedza nas 170 gości oraz 0 użytkowników.