Niekas nedrįs prieštarauti teiginiui, kad viena didžiausių problemų, kurią nedelsiant turėtų spręsti šalis, yra dujų kaina ir dujų tiekimas iš vieno šaltinio. Būtinas suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalas. Terminalas išspręstų priklausomybės problemą, šalis įgautų alternatyvą ir, galbūt, sumažėtų dujų kaina. Visi su tuo sutinka. Prieštaraujančių nėra. Tačiau, kaip nebūtų keista, susiduriame su aibe problemų.

Europos Sąjunga (ES) yra pasirengusi finansuoti SGD terminalo statybą. ES ragina Baltijos šalis pasirinkti vietą ir statyti vieną regioninį terminalą, kurio tiekiamų dujų užtektų visoms trims šalims. Tačiau Baltijos šalių politikai neranda bendros kalbos. Jie nesutaria tarpusavy, nes vieni ir kiti nori terminalą turėti savo teritorijoje. Regioninio terminalo idėja realiai nepajudėjo iš vietos. Vyksta tik diskusijos ir ginčai.

Baltijos valstybės nusprendė statyti savo terminalus. Ir jūs galvojate, kad ledai pajudėjo iš vietos, kad darbai net rūksta ir kad tuoj turėsime terminalą? Ne. Vyksta ginčai, diskusijos, studijos, konkursai ir teismai, o ne realūs darbai.

Kodėl taip vyksta?

Prieš daugelį metų teko skaityti Rusijos ekspertų parengtą analitinę pažymą apie Rusijos transportą ir jūrų uostus. Šioje pažymoje specialistai teigia, kad Lietuvos valstybės Klaipėdos jūrų uostas kelią grėsmę Rusijos nacionaliniam saugumui. Jie pateikė kompleksą priemonių kaip šią grėsmę neutralizuoti. Viena iš jų – perimti nuosavybę arba (jeigu nepasiseks) uosto valdymą.

Rusijos žurnalistas, rašantis energetikos klausimais, teigia, kad Kremlius neleis Baltijos šalims turėti nuosavą suskystintų gamtinių dujų terminalą. Jis sieks:

1) sužlugdyti SGD terminalo projektą. Neleis jam įsibėgėti. Darys viską, kad Baltijos šalių politikai šio projekto atsisakytų;

2) jei nepasiseks įkalbėti atsisakyti projekto, tai kliudys ir visokiais kitokiais būdais neleis įgyvendinti projekto. Tegu jis virsta amžina statyba ir amžinu diskusijų objektu. Kuo ilgiau statys, tuo geriau. Laikas ir ateitis parodys, kaip elgtis ir kokias priemones naudoti;

3) jei vis vien terminalas būtų pastatytas, tai darys viską, kad perimtų SGD terminalo nuosavybę arba jo valdymą.

Ar tai yra tiesa? Ar tikrai Kremlius kartu su kitomis įtakos jėgomis nori ir siekia sužlugdyti Baltijos šalių norą turėti alternatyvų dujų šaltinį? Pažiūrėkime į kiekvieną valstybę atskirai. Kas ten vyksta dėl terminalo statybos?

Latvija

Spauda skelbia, kad Rusijos milijardieriai J. Kovalčiukas (stambiausio Rusijos banko „Rosija“ akcininkas, pagal „Forbes“ duomenis, užima 67 vietą tarp turtingiausių pasaulio žmonių, valdo apie 1 mlrd. JAV dolerių turtą) ir G. Timčenko turi didelių ir ambicingų verslo planų Latvijos valstybėje.

Truputėlį nukrypsiu nuo temos. Reikia daugiau paaiškinti, kas yra toks G. Timčenko, nes šis asmuo yra įtakingas dujų versle ir yra suinteresuotas SGD terminalų statybomis. G. Timčenko yra Rusijos milijardierius, pagal „Forbes“ duomenis, užima 36 vietą tarp turtingiausių pasaulio žmonių. G. Timčenko yra artimas Rusijos prezidento Vladimiro Putino draugas. Rusijos žiniasklaida jį vadina V. Putino pinigine. Iš tikrųjų G. Timčenko turi išskirtines teises į energetikos ir kitokį verslą Rusijoje. Prieš kelis metus G. Timčenko aktyviai užsiėmė dujų verslu. Tai – alternatyva „Gazprom“. Kompanija „Novatek“, kurios didelį kiekį akcijų valdo G. Timčenko, turi savo dujų telkinius ir dujų terminalus. Ji užsiima dujų eksportu. Vienas iš eksportavimo būdų yra ne vamzdžiai, o suskystintų gamtinių dujų terminalai. Didelį ir galingą SGD terminalą G. Timčenko stato Ust Luga jūrų uoste, kuris yra šalia Estijos.

„Negaliu kalbėti apie konkrečius ryšius su Latvijos politikais, bet ekspansiją jie sugalvojo labai rimtą – pačiose įvairiose sferose, tarp jų – ir energetikoje. Beje, J. Kovalčiuko sūnus Borisas šiandien vadovauja „Inter Rao UES“, kurios pagrindu yra surenkami įvairūs aktyvai. Jie turi pakankamai išplėtotą užsienio aktyvų tinklą,“ – sako buvęs Rusijos energetikos ministro pavaduotojas V. Milovas.

„Iš šių verslininkų aplinkos žmonių girdėjau, jog jie nori aplenkti konkurentus (Baltijos šalis dėl SGD terminalo statybos). Rusija rengiasi pati užsiimti suskystintų dujų gamyba. Beje, didžiausias Rusijoje projektas šioje srityje priklauso G. Timčenko.“ – teigia buvęs ministro pavaduotojas V. Milovas.

Rusijos dujų milžinės „Gazprom“ atstovas Latvijoje „Itera Latvija“ vadovas J. Savickis jau kreipėsi į Latvijos Ekonomikos ministeriją prašydamas išduoti leidimą statyti terminalą. Rengiasi investuoti apie 500 mln. eurų. Žurnalistų paklaustas dėl ryšių su G. Timčenko ir dėl bendros jų veiklos, J. Savickis atsisakė komentuoti.

Estija

„Eesti Ekspress“ pranešė, kad Estijos slaptoji tarnyba KAPO pokalbiui pasikvietė turtingiausią Estijoje verslininką Heiti Haalą. KAPO įtaria, kad Rusijos milijardierius G. Timčenko per verslininką H. Haalą bando dalyvauti SGD terminalo statybose.

Estijoje terminalą rengiasi statyti verslininkai H. Haala, H. Kranick ir bendrovė „Vopak“. KAPO mano, kad verslininkas G. Timčenko per „Vopak“ bendrovę bandys dalyvauti terminalo statybose.

Lietuva

Lietuvoje dėl dujų terminalo statybų stebuklų netrūksta.

Ką reiškia tai, kad prieš keturis metus Lietuva jau buvo nusprendusi statyti dujų terminalą? Parengė projektą ir pradėjo įgyvendinti. Atėjusi nauja valdžia viską sužlugdė. Pasakė, kad projektas netinkamas ir yra korupcinis. Pradėtas ikiteisminis tyrimas. Iki šio laiko nė vienas asmuo nėra patrauktas baudžiamojon atsakomybėn. Nežinau, tačiau atrodo, kad pati byla, kaip neperspektyvi ir neturinti nusikaltimo sudėties yra nutraukta.

Ką reiškia tai, kad studijas dėl SGD terminalo atliko tuometinio Ūkio ministerijos viceministro M. Petrausko bendrovė „Danet Baltic“, kurios veikla nieko bendro neturi su gamtinėmis dujomis ir tuo labiau terminalo statybomis? Ji užsiima IT programinės įrangos pardavimu. Tačiau ji, nors ir neturėdama specialistų, ekspertų, prisidėjo prie suskystintų gamtinių dujų terminalo statybos galimybių ir SGD importo galimybių studijos rengimo.

Ką reiškia tai, kad AB „Klaipėdos nafta“ vadovybė nesugeba tinkamai organizuoti tarptautinio konkurso? Iki konkurso pabaigos likus dviem savaitėms ji pakeitė žaidimo taisykles. Ji puikiai žinojo, kad taisyklių pakeitimas iššauks nesutarimus ir ginčus tarp konkurso dalyvių.

Ką reiškia tai, kad AB „Klaipėdos nafta“ vadovai galimai sudarė galimybę dujotiekio konkurso vienam iš dalyvių susipažinti su bendrovės konfidencialia informacija? Mums yra visiškai nesvarbu, ar konkurso dalyvis susipažino su konfidencialia informacija ir ją panaudojo savo tikslams ar ne. Mums svarbu yra tai, kad dėl šios priežasties konkursas yra apskųstas teismui.

Ką reiškia tai, kad teismas laikinai sustabdė valstybės kontroliuojamos naftos produktų krovos bendrovės „Klaipėdos nafta“ skelbtą šimtamilijoninės vertės suskystintų gamtinių dujų terminalo dujotiekio rangovo konkursą? Šį kartą ieškinį teismui pateikė kitas konkurso dalyvis bendrovė „Kauno dujotiekio statyba“.

Ką reiškia tai, kad bendrovė „Klaipėdos nafta“ įsivėlė į teisminius ginčus? Jos organizuotą konkursą dėl terminalo dujotiekio apskundė visi konkurso dalyviai.

Ką reiškia tai, kad bendrovėje „Klaipėdos nafta“ įsidarbino „Gazprom“ bendrovėse dirbęs žmogus? Jis atsakingas už suskystintų gamtinių dujų terminalo dokumentų administravimo kontrolę. Nesakau, kad jis yra blogietis ir dirba „Gazprom“, tačiau „Klaipėdos nafta“ bendrovės vadovų sprendimas priimti į darbą žmogų iš didžiausio konkurento – „Gazprom“ bendrovių – yra daugiau nei keistas.

Tai reiškia, kad tie, kurie yra atsakingi už SGD terminalo statybą yra arba visiškai nekompetentingi, arba sąmoningai dirba prieš Lietuvą, arba yra paprasčiausi korupcionieriai, kuriems rūpi tik jų asmeninė nauda.

Tai reiškia, kad valstybė laiku nepastatys SGD terminalo. Tai reiškia, kad Lietuvos žmonės patirs milžiniškus nuostolius, nes už laivo – saugyklos nuomą nuo 2014 m. rugsėjo mėn. mokės pusę milijono litų už parą. Tai reiškia, kad dujų kaina ne mažės, o didės. Tai reiškia, kad žmonės skurs, o verslas praras konkurencingumą.

Kastytis Braziulis
www.tiesos.lt, Kov 15 2013